måndag 27 september 2010

kompiscross!

Eftersom jag och min fru ändå åkte ned till Stockholm denna helg så passade jag på och gästa kompiscrossen ocgh deltävlingen hästpojken ute vid fiskartorpet.Det var inte helt lätt att hitta dit så när jag väl såg en crosscyklist så kunde jag pusta ut och ladda för race.Jag tog då inte allt för hårt på detta lopp men stockholmarna verkade vara nog så laddade.Det var ett rejält gäng som samlades för start.Dom var dock snälla och lät mig stå i första led.
fotona är lånade från kompiscrossens hemsida

jag kom ut som tvåa i starten men efter ledaren lagt sig så var jag helt plötsligt i topp

Fick en rejäl lucka efter varv ett




>Efterföljande varv kom dock ett gäng ifatt och vi var nu fyra i täten.



Daniel rytz gav sig dock och vi var nu tre.



Mård hade fram tills detta läge endast legat på hjul och bidat sin tid och när han väl attackerar så gör han det rejält och får lucka direkt.jag jagar länge och väl men när jag väl vill ha hjälp av fredrik Almgren så får jag ingen så mård seglar iväg.









Väl där händer det inte så mycket mer för min del då loppet har satt sig jag och almgren turas om och hålla fart



två varv kvar

Vi håller ihop och jag börjar se fram emot en spurt då almgren brukar vara giftig på detta moment.Men ute på en allmänväg så får vi möte av några gångtrafikanter och almgren får därmed lucka jag lyckas inte täppa till luckan i banans sista backe och slår därmed av på farten.
Såsom man givetvis inte ska göra visst är det jobigt men varför inte ta i 200m till när man är så nära mål.Hade givetvis inte kommit ifatt men tycker själv att tilltaget är hemskt onödigt.


Målgång



Eftersnack

Mård körde på duktigt i täten och vann rätt så överlägset.
Nu vet jag att han är i god form så det gäller att hålla sig på tårna här under hösten om jag ska kunna utmana denna starke man.


Efter loppet så tar vi oss 100 m och får oss en god fika och lite roligt cykelsnack.

Bra träning vart det och som vanligt kul och träffa cykelfolk.

måndag 20 september 2010

Nu börjar det!

För dom flesta är väl säsongen över men för min del så börjar nu den roligaste tiden.
Crosssäsongen.
Nu är det dax att börja limma dugasterna på tubhjulen(vågar jag köra med lighweight hjulen?)Hur som helst så ska det bli skitkul med cross igen.Inte ens faktumet att förbund och kommitè dissar oss veteraner bryr jag mig i(jo lite förstås).Den fartkänsla och teknik crossracen inehåller är sjukt rolig.

Jag körde ju också årets sista nationella landsvägslopp och kan väl sammanfatta det med nått man gör på dass.

Har en hel drös med bortförklaringar men skit i dom nu börjar säsongen. :)

fredag 17 september 2010

Bakåtsträvare!

Detta skickade jag till scf i dag.gör som jag och mailbomba scf för nu vägrar dom att ha nån veteranklass i år igen på cross sm

Usch och blä.Efter att ha sett cykelcrossklasssen veteran öka år för år och när det ändå var fler startande i herrarnas veteranklass än någon annan klass så hoppades jag mfl på att äntligen SM status på klassen.

Om ni slutar och vara så stelbenta och överparagraferande eller vad det beror på så skuile fler köra tävlingarna.jag känner ett flertalet norrläningar som inte har ekonomi för att kuska på alla crossrace men ett SM skulle deffintivt vara välbesökt.Jag ser då ingen anledning att inte få SM status på herrar veteranklass.

En klass som är välfylld borde i mina ögon kunna få det oavsett hur många startande det är i övriga klasser.



Skärpning SCF



Janne.Jakobsson

Borlänge CK

måndag 13 september 2010

Svealands med eliten!

140 km skulle averkas och med ett så litet startfält som ca 40 cyklister.
Stockholms klubbarna dominerade startfältet så vi övriga var få så taktiken dominerade loppet omgående.
Attacker följt av att alla satt och tittade på för och se om dom var nöjda.Efter att ha varit med på otaliga attacker så kom det oundvikliga några stack och när jag sedan hämtat in ytterliggare en attack så sticker ytterligare cyklister så där dör loppet lite för oss 15 talet som är kvar i klungan eller mer rätt gruppetton.
Få vill vara med och köra in dom där framme då dom flesta har nån i täten.


Farten är nu rikitigt lusig och luckan framåt barta ökar så när min klubbkompis kört på lite och fått lite lucka så går jag ikapp och vi får lucka.Vi börjar faktiskt närma oss täten med några sekunder men det är 2 min fram så det spelar mindre roll då huvudsaken är att få köra på lite utan en massa folk på rulle.

Vi mistar oss lite på avståndet till mål för när vi når varvning så är det hela 50 km och tre varv kvar.Vi nöter dock på men strax före ytterligare en varvning så har tydligen dom bakom oss fått lite mer fart för vi är ikapp körda.

Javisst ja redan ute på andra varvet av åtta så går min bakväxelvajer av så jag fick därmed växla mellan 39-11 och 53-11 det funkade hyggligt men lite slitigt var det i dom små backar som fans på varvet.

Dum som jag var efter utbrytningen så började jag greja med växelvajern och får tillslut in den i kasetten.Får därmed lov och stanna och innan jag kommer upp på cykeln så har gruppetton fått två hundra meter.Farten var ju inte så hög på gruppen men likväl så kommer jag inte ikapp utan kör resterande 30 km allena.
Jag ser dock gruppen framför mig fram tills att även framväxeln ger upp så då vart det singelspeed sista varvet in mot mål.

Hade rätt skoj dock under dagen och ska man se nått possitivt så kommer jag gha fräscha vajrar till nästa helgs sista chansen drabbning.

starten foto taget från
erik kullgrens blogg


Två inte allt för trötta gubbar

Jag och norbergs inslag i klungan försöker hålla upp farten.

I utbrytning från gruppetton med Jonas Ericsson