söndag 5 februari 2012

Tävlingen som frös inne!

Vart lite tok igår då bantävlingens arrangör från ryssland fick problem på vägen så dom kom aldrig överhuvudtaget.Vi som ändå kom var allt för få så allt vart ihopslaget i en enda klass.Gillar inte allt för mycket knuffandes och värre än det vart på elimineringen med 20 talet cyklister på banan samtidigt och den siste skulle plockas av vartannat varv har då aldrig jag upplevt.I alla fall vad jag minns.Okey möjligtvis på ett östgötalopp i senior då :).

Hur som helst så lyckades jag hålla mig på bena men vart lite instängd och fick för mig att jag var sist och klev av.Nybörjare som man är var tydligen inte alls sist så det vart lite fel.

På efterföljande 2000m gick jag mot min strarke klubbkamrat moris och jag valde på tok för lätt utväxling och stumnade därför tidigt.Han körde i princip i fatt mig och min tid var bra mycket sämre än föregående tävling på samma sträcka.Vart lite sur över utväxlingsmissen och chansade därmed en riktig monster utväxling. 50x14 vart det och vi skulle avverka ett schratch lopp på 50 varv.Det var ideliga attacker men trots tunga igång drag satt jag med och med trevarv kvar fanns det fortfarande lite chans på hygglig placering.

Från sista rullen matade jag gärnet på min tunga växel och det bet bra trots att jag fick ligga högt i banan tog jag gubbe efter gubbe.Väl ikapp starke myrberg så går han på attack till tätgruppen.
Jag får därmed fin rulle upp men nu är det nära och vi lyckas båda köra förbi den starke bamse sveriges bäste junior innan målsnöret.Jag landade därmed på 6 plats kändes skönt med ett så pass bra reultat.På efterföljande 500 meter så väljer jag återigen allt för lätt växel och stumnar toktidigt inte nöjd med detta lopp heller.

Verkligen svårt det här med o välja en lagom växel men loppena är bra lärdom så jag lär mig väl.
I dag fortsätter vi och i dag ska jag åtminstonde inte ha för lätt växel.

När ryssarna försvann så vart det inte allt för många utländska åkare men dom som var där var starka som vanligt dock var idaranta från estland den starkaste.

Inga kommentarer: