måndag 20 oktober 2008

3:a -------2:a ------- nästa gång då jävlar .)

Halloy mina trogna läsare.Uppdateringarna duggar väl inte så tätt men nu har jag i alla fall crossat i helgen.och det lär man ju givetvis skriva om :)
Första dagens lopp gick ju på bosön.Dagen till ära har jag trimmat hojen med nya conti tub däck och Extreme carbon hjul.Formen efter förkylningen kändes sisådär så det var gott för självförtroendet att lätta hojen ganska rejält.Den vägde in på hyggliga 7,4 kg.

Vid start så står jag i andra led men lyckas inte klämma mig fram riktigt i starten utan får jaga ikapp täten med starkt körande Peter Almlöf och senioren Martin ericsson från falun.Efter nått varv sätter sig dock loppet och då ligger jag i ingemansland en bit bakom tätduon björman och troligen för dagen starkaste mannnen peter almlöf.
Det känns hyggligt tryggt bakåt men täten seglar bara i väg.Jag stretar på och på väg mot sista varvet så hör jag att Almlöf punkterat.Han hoppar ur depån typ 20 m bakom mig.Jag hålller det avståndet fram till sista kurvan före sandgropen då jag får för mig att klicka ur pedalen.Kurvan går finfint men efteråt så är jag så stressad att jag ej får i pedalen varvid det tar helt stopp i sandgropen jag får lov o hoppa av och peter bara flyger förbi.J
Jag hamnar ganska rejält på efterkälke och ger slaget förlorat.Gaska klantigt var det men peter var värd framgången så det var bara o gratulera.Med facit i hand så borde jag sett till o bara ta mig ur sandgropen på hans rulle för att sedan spurta ned honom mot mågång men huvudet var allt annat än klart i det läget :)

Jag o almlöf sammanåkte även denna helg så efter att ha kollat in hur det verkligen ska gå till då man crossar(vi kollade på prestige klassen)så drog vi mot södertälje.
Såsom dom duktiga pojkarna vi är så var vi säng till 22.
Vi bodde bara nån km från banan så redan före frukost drog jag iväg för att reka banan.Jag brukar som oftast ha bätre ben andra tävlingsdagen så med det i minnnet så var jag rejält taggad.
dagens bana var en platt historia med mycket gräs körning.
Dagen till ära så fick jag också äntligen starta i första ledet,så jag hade gett mig fan på att starten den tar jag i dag och när väl startskottet gick så tog jag den utan större kamp.
Jag körde nu i täten fram till andra löphindret då vi bildade en trio jag och björkman o martin(senior)
jag slet på i gruppen i nått varv innan jag lyckades med konsstycket att tappa kedjan.Tappade värdefull tid där eftersom banan var tajt o inte tidsavstånden var så stora.Även Dick samuelsson lyckades smita förbi i detta läge så jag fick ta upp jakten på honom.

Tyvärr så tog det ett helt varv innan jag jagat ikapp Dick och när jag kom ifatt så hade han tydligen gått på rött lite för länge för jag fick en lucka direkt och hade nu även täten i blickfång.Jag fick nu uppgifter på att jag tog in men när klockan ringde för två varv så måste dom i täten ökat rejält för nu var avståndet mycket större.

Väl ute på sista varvet kör jag lite mer safe fram till sandhindret då jag helt sonika får för mig att nu ska jag prova hur fort jag verkligen kan köra genom sanden.Det slutar med att jag får kast på hojen och flyger över styret och tappar snopet kedjan igen(hmm)rejält nervös så får jag på den ganska fort igen så andra platsen i klassen ordnar sig.Man måste vekligen vara koncenterad på crossen.
Mitt dumma tilltag i det där läget hade verkligen kunnat kosta mig silvret där.
Så där fick jag mig en minnesbeta.

Om man ska säga nått om arrangemangen så var bosöns bana tuff omväxlande o rolig medans södertäljes bana var lite väl platt för min smak.
Söderälje får då deffintivt mer pluss i kanten angående arrangemanget då man bjöd på axa återhämtnings dryck efer målgång.Pluss att jag till skillnad mot på bosön fick ett pris som det var nåt med.På Bosön så fick jag en liten tråkig träplakett medan södertälje bjöd på en jättelåda med axa produkter(gött)
sammantanaget så är crosscirkusen verkligen som en liten hemtrevlig stor familj då alla hejar på alla och entauasmen för sporten är stoooor.

så ni som inte är övertygade än om att cross är
livet så säger jag då de tänk om :)


Jag är rätt kass på att åka genom sand men här gick det i alla fall bra.

Snirklig bana med en jäkla massa kurvor så det gällde o hålla upp blicken.

pulsen ligger konstant runt 175

tävlings helgen börjar närma sig slutet.jag kände mig stark o focuserad men tappade likväl mot björkman i täten.

Jag får tacka göran ericsson för bilderna och sedan hoppas jag att fler gör som jag och mailar fredric engkele i möndal o ber snällt om att dom ska ha veteran klass på cross SM.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du kör snabbare och snabbare för varje tävling Janne...Gillar inte den trenden ;)

/Pär

Anonym sa...

Hej!

Tyvärr är det inte jag som bestämmer om status för veteraner. Men ett RM (SM är kört, första gången måste det vara ett RM. Att det lyckades för dam- och herr-elit beror på den etablering som CX-Cupen gjort sedan 2006).

Mitt tips är att mejla styrelsen i SCF! Och gärna mig oxå, jag gillar mejl...

Jag kommer även att vara med på förbundsdagarna 25 oktober, mejl gärna åsikter om cykel och CX till mig som lite input!


fredric.engelke@mck.se

Anonym sa...

har meddelat engelke och anders karlsson på förbundet mitt önskemål. dags för ett upprop på något forum? ska se om jag kan be öijer att lägga ut något på cupens sida m direktlänk till de två ovan.
stefan, - idag med feber!
http://www.smilivspussel.blogspot.com

Janne.J sa...

Pär den trenden kommer o hålla i sig :)Nu hemma bana nästa,borde ge viss fördel(hoppas jag)
Fredric jag tror dom flesta skiter i vad det kallas( åtminstonde gör jag det)så jag med flera hoppas säkert att vi får till ett RM åtminstonde.
-Stefan låt kroppen vila nu så ses vi om 14 dgr

Anonym sa...

Hej igen!

Vadå skiter i vad det kallas???!

Är inte att det är ett just ett riktigt "SM", eller "RM", som är hela grejen?

En lagerkrans med texten "Sveriges bästa veterancykelcrossare" kan ju jag fixa fram, det är inga som helst bekymmer.

Mvh Fredric
fredric.engelke@mck.se

Janne.J sa...

Kanon fredric .
Det var just det jag menade att så länge alla är överens om att det är just det loppet som utser sveriges bästa veteran cyklist på cx. så spelar det mindre roll vad det heter.i alla fall för min del.
MVHL
Janne.J

Anonym sa...

Håller inte med dig Janne.
Som jag skrev i mailet till dig Fredrik, så tror jag att det är viktigt att vi får RM-status eller allra helst SM-status på loppet.
För att: få bästa möjliga startfält, höja statusen, fungera som träningsmål mm.
/Pär