lördag 28 augusti 2010

Finnmarksturen 2010

Finnmarksturen regerar nått bättre lopp finns inte enligt min mening så jag var som vanligt lite extra laddad.

När starten gick vart vi ledsagade genom Luvikas gator av cykelklubbens ungdomar.När sedan mastern var släppt så vart det konstigt nog ingen större körning för helt plötsligt var jag först och drog på hela gänget uppför hammarbacke?.Började nästan fundera om jag hade kanonben eller om resten bara maskade men efter backen så lät jag lite yngre och namnkunnigare sköta farten även om det gick ganska lusigt.
Tätgruppen var rejält stornu men som vanligt kom körningen efter nedfarten från sligberget,och jag började sladda direkt ville inte gå allt för hårt då loppet är långt.Lyckades dock slita mig med i andra klungan och där kändes det rikitigt behagligt.Jag hjäpte till en del men försökte mest spara kraft.Efter ca 4-5 mil händer det som inte dår hända jag missbedömmer en stenkista och slår i pedalen rejält den är nu rejält krokig och jag tvingas se den fina klungan som jag satt i flyga sin kos.

Efter lite koll på hur det står till med pedalen så kör jag dock vidare är nu tvär själv och alla stigpartier så åker pedalen loss från foten upprepade gånger.Blir lite bambi på hal is där bland annat så tog jag bäckfåran upp mot skattlösberg med ena pedalen halkandes på skon.
Jag är rätt säker på att jag vid det här laget ligger trea i klassen så vafan jag sliter på.

På vägpartierna går det desto bätttre då pedalen sittter fast någorlunda.
Så jag kommer ifattt nån enstaka cyklist och får därmed lite hjälp.När vi väl närmar oss grängesberg så står tvåan i H40 med punka så mittt slit lönar sig och jag är nu tvåa.

Blir ifatt och frånkörd av några men inga från min klass.Väl uppe på för sista backen så far foten ur för femtielfte gången och nu hoppar jag till och landar tungt på sadeln vavid stolpen åker ner och sadeln pekar rakt ner.Sista milen blir därmed extra seg men va skönt det var att lyckas ta sig i mål.

Dagen till är hade jag tre riktiga langningsproffs till hjälp som gav mig flaskor på hela sex ställen under vägen. På bild hampus som själv är en hejare på cykel.

lagning utanför sunnansjö

På vägarna gick det hyggligt att stanna kvar i pedalen

cola alltid efter grängesberg


äntligen på väg in i måååååål




lite konstig sadelvinkel



Nöjd med min insats.nästa år då j-vlar
H40
1:a Peter blomqvist
2:a janne.J
3:a Rolf Svensson

vid varje stigparti så drog jag ur pedalen

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra kört och skrivet! Själv hade jag en dålig dag och gillar inte alls loppet :) löjligt mycket stenar och skit i vägen.

Anonym sa...

Tjena Janne.
Synd med pedalen, annars har det säkert blivit seger. Läste på FMT´s hemsida att slamdammen även är borttagen i år, det är väl inte den högst upp i Håksberg eller ??
Bra kört ändå.
Hälsningar "Blomman"

PS. Nää... det ryckte inte i benen den här gången heller.

Ha de..

Janne.J sa...

Anonym jagf är int erikitgt säker men jag tror det kallas MTB :)

HEJ blomman-Jo man svänger av vänster innan sligdammen.Inte så mycket att spekulera om ibland går saker ens väg o ibland inte.Det var härligt ocgh uppleva turen även detta år.Så kom igen nu bara o börja träna så kör vi nästa år.