söndag 1 augusti 2010

Velofondo Vårgårda!

Då jag fick chansen igen att åka med i en elitklunga så tog jag den givetvis.Att jag även tog tillfället i akt att byta tempohojen mot lightweight hjul gjorde ju inte resan mindre värd.

Vårgårda var en fin liten ort och omgivningarna som banan gick på var verkligen cykel vänliga.Jag njöt i fullo den timme som jag satt med i täten.

Det är grymt och se hur tätgubbarna kör och farten är då verkligen uppskruvad.
Loppet vart lite extra speciellt då en skenande häst sprang rakt genom stängslet på sin inhängnad och sprang sedan skenande mitt i klungan.Jag hade då hästen bara tiotalet meter bakom mig så det var fler än jag som la på ett extra kål för att inte bli översprugna.Som tur var så tror jag ingen råkade illa ut.

Efter att jag med ganska stor möda suttit med över första bergspriset så kändes det riktigt bra.Tyvärr så fick jag inte behålla den känslan allt för länge då det vart en krasch framför mig och jag vart lite efter.Jag var då inte allt för orolig då det lutade neråt och det inte var mer än tiotalet meter fram.Jag bombade friskt men tyvärr så ökade även klungan farten så jag körde mig stum,jag visste ju att det var några bakom mig men i lite övermod försökte jag täppa luckan själv.

bannade verkligen mitt övermod i den situationen för när jag gick åt sidan så kastade sig bakomvarande cyklist ut i en spurt upp till klungan och jag hade allt för sura ben för att kasta mig in på hjul.

Jag var därmed själv och avsågad,fick dock lite paece av en ambulans så hoppet steg lite att jag kanske skulle kunna ansluta igen.Men när det är 100m mellan varje följebil så hann mina ben surna rejält innan jag nåde fram till klungan.

Fick sällskap nån mil senare av den kraschade cyklisten och en till så det vart lagtempo på tre dom återstående 9 milen.

Vi slet på rätt bra och landade på ett snitt på 38,5 km/h i mål

Mina ben var lite sämre under dan än jag hade hoppats på men som sagt det är grymt att åka elitrace så velofondon får det gärna bli fler av i sverige.

Tror nog inte jag var ensam om den tanken eftger gårdagens cykelfest
Med på bilden är Jonas Ericsson borlänge ck som satt och undrade när dom skulle börja köra i backarna. :)

Inga kommentarer: