måndag 29 juni 2009

Sveriges cykelcentrum!

På bilden så tyckte oscar ekstam att det var bättre o kramas än o vara med på bild :)



Ja om det nån som tvivlat tidigare så fick ju ett bra kvitto i helgen på att falun är sveriges cykelcentrum och efter som jag bor så nära så känner man ju starkt för alla som hade framgång i helgen.Magnus o Mattias i kalas som jag rullade banan med o lördags och sedan loppets trea jens v som jag hade sällskap hem med.LIte i skuggan får dom npg ändå stå denna helg då Ljunken äntligen lyckades ta hem SM igen.
Extra kul ar det att även smedjebacksfödda Jennie Stenerhag rodde hem damguldet.
Jennie som faktiskt började sina första stapplande landsvägs steg i gamla Team Claeson.Grabbarna undrade varför vi sklle ha en tjej med i teamet då det begav sig.
Men nu så tror jag nog dom flesta mest känner stolthet och är glada för vår gamla teamkamrat.

Nu till min helg.
Helgen till ära fick jag trevligt sällskap ner i en allt för varm bil av först oskar ekstam med sambo och sedan som jag skrev Jens Vestergren.Ja passade på och fråga ut om diverse funderingar angående träning,kost,cykeldelar mm.
Jens är rena uppslagsboken angående det mesta inom detta område.

Loppet:
På lördagens rull så slog jag i knäet rejält så jag var lite fundersam hur detta skulle gå.När jag sedan 10 min före start ser att plåten på insidan av framväxeln hel enkelt har gott av så vart jag inte mer laddad.Elitfältet för dagen var verklien urvattnat så farten i starten var mer än låg då det endast var grusväg första milen.
Jag försökte därmed ligga i spets så att man förhoppningsvis kunde få några gratis meter på rulle.Tog nog kanske lite mycke vind där för efter darvell gasat lite på en stig så började det kännas i bena, när sedan en halvlång backe vidtog så fick dom 5 i täten en lucka.Jens V och Micke salomonsson kastade sig om mig och lyckades täta den lucka som jag fixat.
Så som jag hörde efteråt så hade tydligen darvell o nillson fått lucka där tillsamans med seglarn.Nu var det här inte possitivt för alla men lite kul tyckte jag nog det var att jag var med o fixade utgången på loppet :)

Hur som helst vart jag ensam ett tag efter det där rycket innan ett gäng cyklister jagade ifatt mig.Vi kom sedan ifatt O.Ekstam så jag var rätt nöjd med och hamna i detta bra gäng med alla mina konkurenter akterseglade.

Nu var du ju inte bara frid o fröjd för framväxeln protesterade mer o mer för varje växling så efter typ 2 mil gav den upp.Jag körde därefter med mellanklingan resten av loppet och hade det varit finnmarkstur så hade det givetvis inte gått men renäslätts är 6o proc stig så jag tror inte jag fölorade så mycket på det hela.Hur som helst så tappade jag gruppen i ett backigt parti då Micke Johansson(hymer) fick stopp på hojen mitt i en backe och innan jag snirklat mig förbi så var det en lucka.

Jag jagade sedan gruppen i ett antal mil och skymtade dom lite då o då.Men efter att jag böjt mig ned för och rätta till framväxeln i farten och därmed missat en avtagsväg så förlorade ja givetvis kontakten med den gruppen.När jag sedan kom tillbaka på rätt spår så blir jag lätt chockad över och se att det är inte bara en som kommer ifatt utan typ 20-30 st.

Fasen att jag ska förlora idag tänker jag och lägge mig på hjul och mumsar i mig allt jag hittar i fickorna.När vi sedan svänger av in i skogen igen så känner jag mig riktigt på hugget igen, och eftersom jag körde sista två milen dan före så gav jag järnet.jag får lucka direkt och öser på.Efter några km till så börjar jag skymta en cyklist bakom mig och när jag ser att det är justus i h30 så känns det gott för bakom honom är det tomt.Hade det varit en grupp som jagat mig så hade jag nog blivit lite mer stressad men i detta läge kändes det som jag satt säkert.Jag körde efter det på säkerhet för att inte dra på mig nån punktering.

Årets första långlopps seger var ett faktum och att jag även vart 11 man overall för dagen kändes inte heller helt fel.

Frågan är ju nu om jag inte fått formtoppen allt för tidigt.
Viss risk finns ju för det men jag fortsätter enligt planen ändå.

så i dag vart det 5 tim racer i fettförbränningszon.




Inga kommentarer: