måndag 1 augusti 2011

Vårgårda Velofondo!



Åkte ner till vårgårda för att för andra gången ta mig an velofondot i vårgårda.
Lyckaes med konststycket att försova mig vaknade inte förän 05. 55 i borlänge och med start 40 mil bort så fick jag lov och ligga på lite extra men vi han med god marginal ändå.

En av fåglum bröderna tog hand om mastern i spets i början av loppet och nog trodde man att den gamla farbrorn skulle hålla lugn fart men det gick på ganska bra vill jag säga.

Men så fort mastern var över så flög hastighetes mätaren upp i 50 plus då vi hade vinden i ryggen så hängde större delen av fältet med ganska lätt.Det gjorde att det kraschades hej vilt.Tredje kraschen vart också en massvurpa mmed minst 50 talet cyklister indragna och tråkigt nog för många så var dagen redan över där.

Själv så låg jag 20 talet meter bakom denna jätte hög av cyklister och efter inbromsning så tog jag vägen genom diket för att fortsätta.

Man skulle ju tro att täten skulle slå av lite nu för att vänta in men den tuffade på i god takt så det kostade på att täta luckor och köra ikapp en elitklunga i rusning.

Var dock ikapp i god tid före första berspiset men bena räckte inte till för att sitta kvar över.Vi vart dock ett skapligt gäng som slet på för att ansluta och när Johan Landström hade punkterat så slutade cykelcity att köra i klungan så då var vi återigen med i matchen.

Men inte allt för länge för strax efter så dyker ett fint kantvindsparti upp och som vanligt så gick cykelcity upp bildade vinge bakom är det få som hjälps åt så jag och många med mig blåste av.jag o Jonas Ericsson hade före loppet pratat om detta fenomen och vi skulle hjälpas åt i kantvinden men han åkte i backen vid mass kraschen.
Surt det där, hade man bara hjäpts åt med nån så hade vi varit två som suttit kvar.

Efter det så var det bara att rulla på och min grupp blev större och större ju närmare mål vi kom då vi köre ikapp avåkta cyklister eftersom.

Vart en god genomkörare i fint väder.Spurtade lite också mot slutet och körde in som tvåa i gruppen.Kändes skönt och ligga i spets sista biten för att undvika knuffandes cyklister för krascher är tyvärr lite för vanligt.

tätspurten filmad av Jonas Ericsson


Inga kommentarer: