söndag 16 augusti 2009

I fädernas spår för framtida segrar.

Rubriken fick mig i god stäming idag när jag anläde Mora 0600 i morse.
Det var många frågetecken i dag som jag ville ha uträtade.Jag kan säga så här att jag fick dom flesta uträtade och en sak är då för säker cykelvasan har kommit för att stanna. Banan var både mer backig än jag kunde ana och teknisk nog bitvis för att gå ifrån.

Vi startade på en fotbollsplan och slussades därefter via masterstart ut på banan.
Fick en föraning direkt om att formen inte var riktigt på topp då jag trots att mastern inte släppts hade 165 puls.Startbacken satt jag dock kvar men inte mycket mer innan jag fick se täten flyga sin kos på grusvägen.Vi vart dock rätt fort en liten grupp som jagade och vid första kontrollen hade vi tätklungan fortfarande inom synhåll.På det efterföljande stigpartiet delade sig dock vår grupp och jag och en till fick lite lucka.Precis när vi åker förbi Emil Lindgren som hade punkat så kommer han igång.Jag kastar mig in på hjul och eftersom vägen är platt så långt ögat kan se så har jag lite förhoppning om att få komma tillbaka in i matchen.
Men fan så stsrk han var jag låg på rulle och hade 183 i puls.Trodde inte det var sant då jag fick lov o släppa iväg honom endast efter 2km.

Fick därefter vänta in efterföljande grupp där några starka norrmän hade aslutit.Vi var nu 6 st som höll ihop i pricip ända fram till evertsberg.Jag vet ite om det var att jag hade rätt lite lugt i mia däck eller valet av däck som gjorde att jag fick slita en hel del på vägavsnitten men väl inne i skogen så hade jag desto mer fart o flyt.
Så när vi väl hade jagat ikapp micke johansson Hymer så grillade jag norrmännen och med lite hjälp av micke så var vi snart av med norrbaggarna.Det var kul med lite nya kombatanter.Micke o jag jobbade därefter ihop förbi dom bevingade platserna efter banan.Att det var ett proffsigt arrangemang såg man då verkligen då man kom till depåerna där dom inte langade futtiga små muggar som normalt utan hela flaskor.

20:e plats landade jag på tillslut och norrmannen som vann i H40 på mörksuggan slog mig även denna gång.

Jag var chanslös mot micke i spurten.
foto henrik öijer

Bra precis 3 tim landade min tid på så det rullade på rätt friskt bitvis.

Några körde ombyggda cykelcrossar även om det var förbud mot cykelcross.
Så det var kul att höra att det var en mountainbike som korsade mållinjen först.

Grattís Mattias Wengelin

Vasans intåg på banan är verkligen mumma för sporten då många nya cyklister provade på mtb och att både tv radio och tidningarna verkligen uppmärksammade loppet.

Nästa år är säkerligen vasan ännu större och enligt mig så förtjänar dom det med.

Så nog står jag där även nästa år på startlinjen.

Inga kommentarer: