måndag 31 augusti 2009

Låååååååååång race rapport finnmarksturen!

Jag var ruskigt laddad inför starten av årets finnmarkstur.Så ladda att när jag skulle in i fållan så var det nån som undrade om jag inte tänkte köra med hjälm i år. :)

Starten var ovanligt snäll upp till Håksberg,när vi väl kört ner för berget så började det dock gasas och jag slet mig med med nöd o näppe.Slog en släng över axeln och såg att nu var jag plötsligt sist i tätklungan.Tappade dock nån meter efter en grusbacke och jagade sedan i några km fram till det började bli slät rusväg igen.Klungan stannnade till lagom mycket för att jag skulle ansluta.Skönt nu kan man lägga lite distans till konkurenterna vart tanken.Satt kvar sist i klungan fram till broövergången uppe på stensbo.

La inte allt för mycket krut på och ta mig framåt efter det utan höll jämn fart för att sedan kunna hänga på efterföljande grupp.
Lite förvånad blir ja när jag ser att trots gruppen som kommer ifatt är ganska stor så är det fortfarande ingen konkurent.
Håller dock på och tappa gruppen då jag ramlar och tappar därmed kedjan.Jagade hela vägen förbi sunnansjö och lyckades ansluta lagom till asfaltspartiet efter vägövergången.

Vi var ca 10 man och med flera heta starka cyklister så farten var god utan att jag behövde få speciellt mycket vind på nosen.Efter att ha korsat fredriksbergsvägen in i skogen så kommer vi ifatt Micke Salomonsson och efter landsvägscyklisten Henrik Johansson Västerås Flygit av en hal spång så är jag och micke ensammma vi hjälps åt en del men när vi närmar oss skattlösberg så är den jagade gruppen ifatt.

Jag tappar i samma veva min sista gel som var tänkt att hålla fart på mig upp över berspriset.(Lite surt) Micke lämnar oss övriga tillsamnans med ytterliggare en cyklist.Jag hänger dock med övriga och vi håller sällskap fram till Ljungåsen.Väl där tapppar vi Henrik compositmannen Andersson som fastnar i leran.Vi hämtar även in Den yngre brodern Tynell som sitter med en kort bit men sedan kör fel?

Vi rullar på i hygglig fart men jag känner mig pigg och försöker skaka av mig dom andra vid kåsen.Får en liten lucka men blir inhämtad av brengdahl(hymer) och niclas(kolmården)Vi håller ihop fram till kravbo.

Jag tar det rätt lugnt uppöver men niclas släpper ändock.Brengdahl smiter förbi efter halva backen och kör på fint han smiter även förbi oskar malmberg(tullinge) i farten.Jag väntar lite väl länge innan jag försöker ta upp jakten har känt mig stark så tror nog att det ska ordna sig ändå.Jag försöker också ta mig förbi malmberg men får tyvärr kast på hojen och får börja om och innan jag äntligen är förbi så har brengdahl pipit iväg.

Jag ser dock honom på en lång asfalltsraka tillsamans med ytterliggare en cyklist. Jag får även höra att jag ligger tolva i samma veva.Smått chockad över det beskedet och att jag med vetskap om att topp tio placeringarna är strax framför mig så får jag lite extra boost.Jag kommer därmed närmare och närmare och på väg in på sista stökiga stigen så ser jag Daniel Tynell strax framför mig.
Fan den där jvla skidåkaren måste jag bara ta(var tanken)Jag bombar på inn i skogen svänger lätt höger och studsar över några stenar.I samma veva väljer flaskstället att ge upp jag tappar flaskan och stället slår i vevarmen när jag försöker trampa.Jag få lov och slå av på farten mitt bland all lera och stena(för lerigt var det minst sagt)innan jag fått till så att det går att ta sig fram igen så har det försvunnit allt för många värdefulla sekunder.

Jag kommer upp på asfaltsvägen och skymtar mest tynell.Jag tar in fort men det är allt för kort väg till mål för att jag ska hinna ifatt och förbi den stora skidstjärnan.22 sek efter är jag och blir därmed 12:e man men viktigast v allt jag vinner min H40 klass.

Ja kände mig pigg mest hela loppet och gjorde också min snabbaste finnmarkstur sedan starten.Hösten brukar vara min tid så nu är det bara o ladda om inför nästa stora utmaning långlopps SM i Falun.


Kolla in stilen vist är dom bröder :)





Jag fick lite lucka vid kåsen




Nä nån skidstjärna är man inte :)

fotona tagna av Jan Ruthström

4 kommentarer:

Martin Wenhov sa...

Grymt starkt kört som vanligt. Lycka till på SM där du förhoppningsvis får lite tuffare motstånd och får kriga med dina H40-konkurrenter under loppet. Kör du som du brukar tar du säkert ändå 1:a platsen.

Janne.J sa...

Tack Martin.Jag står gärna över all späning nästa helg så länge jag bara vinner. :)

Ska bli spännande o se hur fajten mellan dig och Rolf går till helgen.
Han brukar ju köra starkt på Bockstensturen.

Unknown sa...

Tur att du kör H40. Det betyder ju att sådana som jag slipper dig i elit, samt ett helt gäng med år i H30... Bra kört!

Anonym sa...

Tjenare Janne
Faan vad bra gjort. Grattis.
Jag hann tyvärr inte upp i tid för att heja på dig.
/Blomman