fredag 14 augusti 2009

veckan som gått!

Efter att en period bara ätit gott och mest njutit av livet så är jag nu tillbaka med focus på Marathon SM mtb.Även om jag inbillade mig att guld var möjligt på xc sm så är marathon sm det lopp som jag tror jag har störst chans på guld i år.Vikten ligger för närvarande ett par kg över den tänkta målvikten men det gör mig mest bara mer taggad.
Till helgens mtb Vasa spelar det ju heller inte så stor roll då det är ett ovanligt platt lopp för att vara just mtb.

Efter att ha rullat lite både mån o tis så körde vi i klubben KM i onsdags på landsväg.Loppet var ovanligt välbesökt och cyklister från lite varstans i dalarna anslöt.Klungan vart ca 40 st.Jag hade rätt hyggliga ben för dagen och när landslags cyklisten på MTB stack så hängde jag på vi fick även med oss Anders Haritz. Mattias Wengelin var verkligen stark och tog mest vind,själv hade jag fullt upp med och ta mig förbi för att hjälpa till.Trodde nog att vi skulle få en lucka men med så mycket folk på banan så fick vi i princip inget utrymme alls.

Det är lurt det här med landsväg då det ofta krävs lite lagkörning för att skapa lucka eller en tuff bana.Nu var det ju träningstävling och förhållandsvis platt så nån utbrytning som höll lyckades ingen få till.Det är som dom flesta seniorlopp brukar se ut då det finns alldeles för få starka lag och väldigt många jämnstarka cyklister.Loppet då jo efter krasch i klungspurten så missade jag tät tåget och fick mest spurta för mig själv bakom tät gruppen,Spurt starke micke Hägg tog det och vart därmed Klubbmästare på Linje(grattis).

I går så provade jag tempo cykeln med att att gästa rekord milen ute o torsång.
Träningsloppet som har pågått sedans 80-talet är en lagom genomkörare.
Nu hade jag totalt värdelösa ben för dagen och hade allvarliga tankar före loppet på att bara åka hem utan att starta.Lustigt det där före loppet gav jag järnet för att få upp pulsen men hur jag än slet så ville inte pulsen upp över 80%.Men när jag väl startade så tog det inte lång stund så flög den upp över och jag fick lugna mig lite för att inte syra allt för tidigt.Nu hjälpte det ju inte mycket att pulsen gick upp för nån egentlig fart hade jag inte.Det tog ca 7 min ut till vändningen som tur var så var det gansak gynsamma vindar på vägen tillbaka så jag fick upp lite mer fart samtidigt som kroppen svara bättre och bättre.Undrar om det är ålder eller bara det faktum attt jag är segstartad som gör att jag har svårt att komma igång fö rin mot mål så låg pulsen stadigt på 96% och farten var då god.Tiden landade på inte allt för imponerande 13.21 gansak precis minuten bakom för dagen snabbaste mannen Jonas Djurback.
Jag har märkligt svårt att prestera under veckorna då man först skall klara av arbete för att sedan cykla framåt kvällningen.Oavsett om jag arbetar hårt på jobbet eller inte så gör bristen på sömn att prestationen sjunker med ett antal %.
NU vet jag ju om fenomenet så det är bara och mentalt tagga ner och lägga focusen då jag är mer utvilad.Såsom dom flesta så lever man ju i nuet så det kan vara rätt frusterande att ställla sig på en startlinje med vetskap om at det är kört redan innan men jag blir bättre o bättre på det.

Har funderat fram och åter om däckval till helgen då banan är snabb och enkel.Men efter lite diskussioner med bland annat wengelin så skippar jag dom mer lättrullade schwalbe däcken för att om möjligt slippa stå med punktering efter banan.

Eftersom mobilkameran är på lagning så får ni stå ut med ännu ett foto från mitt bröllop.

1 kommentar:

Göte sa...

Jag ser att broder Tuck har fångats på bilden, hehe