tisdag 21 december 2010

cykelcross tankar!

När cupavslutningen stundar så kommer det vara ett forum för idéer på lördagen nere i Lund.Jag funderar givetvis både på det en och andra hur kan man göra denna succe ännu bättre.

Att det har varit stor succe i superklassen är då ingen överdrift.
Att övriga klasser inte har varit riktigt lika välfyllda är inte riktigt bra.

Nån lösning på damsidan har jag väl inte direkt men det kanske räcker med att dom som har deltagit sprider hur roligt det varit.En början i alla fall.

Däremot på herrsidan finns det ju utrymme för mer förändring.

Mitt förslag blir att snegla lite mot danska konceptet och göra en

A
B klass.
C

Man stryker helt sonika flörten med MTB och döper om sportklassen.
Jag tror också att fler startar nästa säsong men kanske inte fler som är rena elitåkare.

Poäng och total i alla tre klasser gör det roligare på alla nivåer.

NU till nått som kanske är mer kontroversiellt och givetvis diskuterbart.

Mitt förslag är att man låter mindre antal tävlingar räknas i slutställningen.
Typ 50% 5 av tio deltävlingar.

Det gör att fler ser chansen att ta hem cupen.Att behöva köra 12 deltävlingar för totalen är för mycket.

Uppflyttning till högre klass om man vinner en deltävling.

med uppflyttning så blir det ju fler i högsta klassen.

jag tycker också att om man blivit uppflyttad efter seger och sedan kört två deltävlingar i högre klass ska ha möjlighet att klassa ner sig.

Låter det här vettigt?

Vad tycker du/ni ?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Har inte hunnit tänka igenom alla detaljer men i stort sett mycket bra idéer tycker jag.
Den som flyttas upp en klass kanske borde få med sig lite poäng till den högre klassen? Sånt där är ju detaljer och går att lösa.
/Peter E-J

Unknown sa...

Bra ideér!

Erik sa...

Om jag får hålla mig till herrproblematiken:

Två riktiga klasser på herrsidan borde räcka mer än väl.
Det stora problemet som jag ser det är den stora spridningen i ambition/konditionsnivå.

Prestige representeras med något undantag av några få elitcyklister (eller åtminstone elit-wannabes) från lvg och mtb.
Superklassen representeras i princip av veteraner, seniorer och några få juniorer som vet att de inte har något att hämta i prestige vare sig nu eller i framtiden.

Jag tror att den enskilt största anledningen till att vi har så tunt deltagande i prestige-klassen jämfört med superklassen är att tävlingstiden skiljer sig markant.
Många icke-elitsatsande cyklister tycker nog helt enkelt att 60 minuter är för långt och vill heller inte köra för att bli avplockade i förtid. Då ställer de hellre upp i superklassen med en tävlingstid på 40 minuter och slipper förhoppningsvis bli avplockade i förtid. Att de sedan kan vara med i tätstriden under loppet gör det säkert inte mindre attraktivt.

Hade vi lika lång tävlingstid i superklassen skulle vi nog se färre deltagare i denna klass till förmån för sportklassen.

Jag har som synes inga bra lösningar att komma med. För mig ser det helt enkelt ut som att CX inte attraherar tillräckligt många av den yppersta eliten i Sverige.
Det är där grunden till "problemet" sitter.
Bredden finns men toppen är inte tillräckligt intresserad.

Janne.J sa...

halloy!Ja peter det kan ju vara en ide att ta med sig poängen upp till den högre klassen.Kanske att 1-20 får poäng i varje klass och att i prestige är det 100 får seger och fallande skala till 80 och kanske sedan från 80 och neråt i b-klass för att sedan ha 60 och nedåt i c-klass.kamske ute och cyklar nu men en idé i alla fall.
byter man neråt så får man givetvis inte med dom poäng man tagit i högre klass.fördelen med det här poängsystemet blir väl att man kanske slipper stå sist i klassen om mna går upp.Erik jag tror faktiskt att fler veteraner och b-klassare kommer söka sig till sporten efter denna säsong.helst om det blir veteran-SM
därför kan det vara bra med en c-klass.

Anonym sa...

Jag tror att förbundets satsning på ett landslag kommer locka fler elitcyklister till cupen, synd att inte den nyheten kom innan cupen drog igång i höstas
//Hasse M

Jonas l sa...

Janne: Var en fin poäng med olika poäng i a, b och antar även c-klassen. Har nämligen funderat på detta som du pratade om i Skåne. Svåra känns bara att flytta ner cyklister, vilka som ska åka ner och om någon ska ner. Skulle kunna lösa det med tid efter segraren och så men inget konkret på de än.

Vad tror ni om att sätta 50min i alla klasser då? 150kr i anmälan rätt över. Ju snabbare klass ju fler varv blir det logiskt och är ju roligare för nybörjare att få köra lite längre än bara de 20min som varit i år (ingen tävlingstid man vill åka en bit för precis)

50% av alla tävlingar, då kan det bli väldigt tajt i toppen och kanske svårt att ändra på senare på säsongen. Både positivt och negativt där, för man vill ju stödja en cyklist som åker land och rike runt för att tävla och inte bara de som kör de närmaste tävlingarna.

Janne.J sa...

Kul jonas att du kastade dig in i debatten.

Vi tar det här med nedflyttning.

I och med att det är bara 20 som får poäng i varje klass så blir det förmodligen några åtminstonde i b-klass som inte får poäng och kan således bli nerflyttade.Vid anmälan har varje arrangör rätt att flytta ner enskild åkare som ej har poäng i cupen, för att jämna ut antalet startande.I elitklassen är nog behovet tveksamt än så länge men förhoppningsvis kan man om några år nyttja samma regel.

för min egen del har jag inget emot längre åktid.Kan ju vara bra o ha samma om man ska idka uppflyttning.

Anonym sa...

Underbara diskussioner. Vi tar med oss dem till mötet på lördag - och hoppas ni alla dyker upp där också!

Hasse: Det blev ett ok på landslag dagarna innan vi gick ut med infon :)

Ses i Lund!
/Anki