fredag 31 december 2010

Snödrevs seger!


Vi var få som kände sig manade att ta sig till Norberg för ännu en upplaga av snöloppet Snödrevet.Mattias Wengelin var storfavorit då han dök upp.

Jag och Jonas Ericsson kände dock att nog ska vi ge dom andra en match om segern.

Vi värmde bara km från start på hans jobb som hade fina monark ergometer cyklar.
Så väl till start så var jag rikitgt bra uppvärmd så när starten väl gick fick jag till en lucka direkt
Wengelin med övriga på hjul trampade dock ifatt rätt fort.

Vi växeldrog en del men Simon Galle Fredrikshof attackerade friskt och fick lucka.
Eftersom Peter Ericsson också satt med så vart det lite avvaktande men wengelin tog ansvaret och körde ikapp.

Det tog tydligen på honom för väl ifatt så slog båda i täten av på farten.Jonas Ericsson är dock pigg så han ökar återigen tempot.Döm om min förvåning då jag tittar bakåt och ser att Wengelin har släpppt gänget?
Han körde på en vinter MTB med skärmar till sitt försvar och underskattade kanske motståndet en del till sitt försvar.

Vi är nu fredrikshof mot Borlänge i täten jag älskar sådana här uppgörelser då man kan taktik köra för att trötta ut sina motståndare.Så när jonas väl drar med mig på hjul så låter jag honom smyga iväg och får en hygglig lucka innan dom andra upptäcker vår manöver.
Dom får slita hårt för att jaga ifatt.

väl ifatt så försöker även jag rycka men har inte samma tryck i pedalerna som min vän jonas så jag får ej nån lucka.Därefter slåss jag och peter.E lite om att ligga på hjul på jonas jag vinner den fajten eftersom peter får lov och ligga brevid mig och ta vind för att inte låta jonas få lucka.Tänker vad gött det är och ha lagkörning och ha övertag. :)Inbillar mig där att vi borde nog bli av med peter förr eller senare när han får jobba så hårt(jag låg o mös på jonas hjul.

Vi kommer överens om en attack i följande backe och jonas attackerar jag foljer med på hjul med tanke att låta jonas ska få lucka då dom andra ligger på hjul.Vid det läget får peter.e ett kasst på hojen och far omkull han sliter med sig simon galle och vi är nu ensamma i täten.Det tar en stund innan grabbarna är på cyklarna igen och vi har en rejäl lucka.Vi växeldrar och luckan bak hålls konstant och känns trygg.

Vi snackar lite om vi ska spurta om det hela och kommer överens om att det gör vi.

Min taktik blir att ta mig in först på den kurviga cykelbanan km före mål.
Jag kastar mig in i vänsterkurvan och tar mig igenom med sladd men jonas bakom mig tappar greppet på bakhjulet och går omkull.Jag tar därför övriga kurvor med säkerhet för nu borde loppet vara mitt bara jag håller mig på bena.Jag lyckas med det men jonas har bättre ben än mig och äter in större delen av försprånget men för att komma ikapp är det allt för nära mål så i dag blir det min andra snödrevs seger...

Nu är det dax för nyårs firande givetvis ett glatt sådant.

Så Gott nytt år på er alla

7 kommentarer:

Stefan sa...

Grattis och ett Gott nytt!

Anonym sa...

Grattis Janne! Det gäller att hålla sig på cykeln om man skall ha en chans att vinna. Det gjorde du, och du är en värdig vinnare av Snödrevet. Nästa år då jävlar....

GOTT&NYTT ÅR PÅ ER Janne och Alex.

/Jonas E

Tom sa...

Bra jobbat, grattis!

stefan carlsson sa...

Dags för snödrevsexpert på visitkortet! Grattis Janne och gott nytt år! Laddad inför Skåne?/stef

Roadrunner sa...

Synd att jag gjorde bort oss så det inte blev en taktik och attack-fight hela vägen ;-) nu blev det partempo-fight istället. Och där var ni starka! Höll dig på benen och det avgjorde, Grattis!

Janne.J sa...

Ja vi hade ett spännande läge där Peter,den lilla stund det varade.Så som du sa så hade det gärna fått vara lite längre.Men givetvis så är jag lika glad för det :)

Stefan;Loppet var givetvis en del i ledet att förbereda mig optimalt inför avslutningen i cx-cupen.

Tack o bock från övriga sånt värmer i kylan.

Anonym sa...

Grattis Janne!
Du blir bara bättre och bättre!
Lycka till i finalen.

Pär