söndag 26 augusti 2007

finnmarksturen avklarad!


Som uppvärmning innan start tog jag o rullade banans sista mil.innan start så så blir det en del surr med diverse folk och jag kommer ganska sent in i startfållan så jag hamnar relativt långt bak.När starten har gått och första kurvan närmar sig så kör jag upp på trottoaren och ginar rejält i kurvan.Den manövern har helt plötsligt gjort så att jag hamnar först i fältet förbi lindbergs cykel(så jag fick leda loppet några meter:).Vi svänger därefter höger och en rejäl motvind möter oss så jag släpper ned till typ fjärde rullen.Motvinden gör starten lite lustig för normalt så väller klungan ut över hela vägen men nu så ligger jag ohotad kvar och dom cyklister i täten som tycker det är roligt att ta vind har inte nånting med segern att göra.

Väl in i Hammarbacken är det slut på taktiken Darvell attackerar och farten drivs upp.Sligbacken i Håksberg var typ för mig årets mål.Väl där ville jag hänga med täten som jag aldrig lyckats med.
En grupp på 7-8 man pinnar i väg men väl efter det så ligger jag, väl uppe på toppen så är jag nånstans 12-15 plats (kanon).Det är väl där som jag känner dagens första tendens för väl på på plattmark efter backen så infinner sig inte flytet utan jag får släppa förbi ett par gubbar.Tyvärr så missar jag en rätt stor grupp o hamnar i ingemansland bakom.Jag åker tillsamans med Skidåkaren Daniel Tynell.
Den possitiva trenden uppför håller dock i sig så jag kör i från honom och ansluter till en finspångs åkare.Vi ser den stora gruppen framför oss och jagar frenetisk.

Så här i efterhand ganska var det ganska så dumt för efter ett tag så kommer en stor grupp i fatt oss med starka åkare som Världscup vinnaren Mattias Nillson.
Nerför Stensbo berget så gör det åter trögt för min del och jag tappar folk.
Det är här som det bildas en grupp som håler väldigt länge Jag,Daniel tynell,Jimmy Rönn från Mölndal och Hendrik Sjölund Falu Ck.
Anledningen att denna grupp höll ihop var nog mest att vi var jämnstarka eller ska man kanske säga lika dåliga i skogen.:)
Tynell får dock ge sig i strax före skattlösberg.

Jimmy som varit stark o stått för stor del av drag jobbet har oflyt o punkterar på väg in mot Grängesberg.Väl där så har hendrik börjat tröttna så jag rycker i ett skogsparti och bli av med honom.
Min sambo Alexandra langar sista flaskan vätska och jag få tids uppgift på att det är 2 min fram till nästa cyklist.Jag känner mig pigg och tar upp jakten.Väl i kåsen så skymtar jag nästa cyklist och uppe på toppen så har jag jagat i fatt.
Jag stöter direkt och blir av med IK jarl åkaren(junioren Oskar Byhlinder). Nästa cyklist som jag får syn på är i den beryktade Galgbacken.Det är Henrik öijer som tydligen är rätt trött för han släpper i väg mig direkt.Jag frågar folk efter banan om det är långt fram ill nästa cyklst o får höra att det är 30 sek.

Väl nere från berget så skymtar jag nästa kille.Fan va gott tänker jag en till o hämta in.
Men avståndet minskar inte jag jagar cyklisten i några km men väl ute på den avslutande asfaltsträckan så skiljer det fortfarande 50m.Jag gasar på för att hämta in sista biten men där säger kroppen stop och låren börjar krampa.

Synd det hade känts riktigt bra fram till dess och det hade varit kul o få spurta lite. Väl i mål så vart jag 18:e man fullt godkänt.Men med lite mer stig träning så kanske man kan se uppåt i resultatlistan.

lite siffror om loppet.

avs puls 169
max puls 185
snithast ca 27 km/h
Max hast 65,5
värme i snitt 21 grader
Kcal förb 5744

Trots att jag drack ca 5 liter vätska under loppet så var jag ca 5 kg lättare när jag gick i mål mot när jag klev upp på morgonen.Så nog är det en ganska rejäl tömning.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kul rapport!

/Olsson, ÅCK

Anonym sa...

Grattis till din topp 20.

Janne.J sa...

Tackar grabbar.
O kul att ni hittat hit. :)