lördag 26 april 2008

I en annan del av Köping!


I dag var jag tillbaka i en annan del av köping än favoriterna på bilden.


Partempot duo race stod ju på programmet och 35 km skulle avverkas i rätt blåsigt men varmt väder.
Jag o tomas hoppade up på hojarna typ 10,15 för att köra banan helt utan tanke att det kanske var lite väl tajt o hinna tillbaka före start.
Banan visade sig att vara riktigt fin med bra asfalt och med en skaplig backe som skullle forcera åt båda hållen.
Det var som sagt lite stressigt o hinna tillbaka vi återvände till bilen med 15 min till start och då skulle hjul bytas ben skulle få lite liniment och toabesök mm.
Efter diverse stress så var det tur att våra klockor gick lite före, på plats så han vi alla fall vänta 2 min innan starten.

Väl i gång så kände jag mig lite seg men hjulen rullade riktigt bra och vi gick runt i motvinden som loppet började med.
Jag hade precis fått mitt 83 mm extreme hjul som sköt på fint när det gick nerför.
backarna lämnade jag åt min starke man tomas.
Tyvär så tog vi dock inte in något speciellt på veteranerna från cykelcity som startade 2 min före oss så jag började förstå att något super resultat skulle det nog inte bli.
Sammarbetet funkar väl men i en korsning blir jag lite efter o får slita för att komma in på hjul igen.
Drar på mig en del syra och tomas får tyvärr jobba lite väl länge i drag position så när jag väl orkar fram så har han hunnit tröttna en hel del och jag får ta större ansvar.
Efter sista backen så är det bara medvind som väntar och det partiet är nått som kommer sitta på näthinan ett bra tag då vi bombade på friskt och visaren låg ganska konstant runt 60 km /h i ca 3 km.
Vi jagade bland annat i fatt en husbil
där föraren måste vart lätt förvånad då han låg farligt nära oss en god stund.
Jag vart lätt nervös över att vi skulle få tids tids tillägg för pace. :)

Väl i mål så hade vi snittat 45km/h och vår tid räckte till en 8:e plats.

Inte mycke o säga om men inbillar mig att om tomas haft ett aero hjul fram så hade vi kapat tiden med ytterliggare nån minut.(nåt säger mig att han snart också kör på ett extreme hjul :)
Tempo är ju tyvärr en rejäl material sport.
Oavsett så var det en rejäl genom körare som gav mersmak.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra rapport! Vi får se om det blir nåt nytt framhjul, lär nog lobba för det ett tag hemma först. Några minuter vet jag inte om jag tror att vi hade kapat, men nog hade det suttit fint i den höga hastigheten på hemvägen.

Janne.J sa...

Givetvis så hade vi inte sparat mer än en minut men kanske som mest. :)
Kände du föresten igen bakgrunden på fotot?
Det var på det blåa stället som vi käkade i helgen.

Anonym sa...

Får man åka bakom bilar på tävling ????
Är det inte fusk då??

Anonym sa...

Nja tempo är inte alls så mycket materialsport. Bara en tråksport enligt mig som är skadad MTBare ;)

Förresten så går det väl köra fort utan areomaterial? minns någon full-areo-tempo-tokstålle som blev frånåkt av en kille på cross =D

Fin rapport var det i alla fall, hur går det med MTBn? blir d någe åka av?

Janne.J sa...

Givetvis är det fusk om man ligger alt för nära en bil,nu var det ju bara nära att vi körde ifatt husbilen.Så fuskae det gjorde vi deffintivt inte :)

Janne.J sa...

Oj du gjorde ditt inlägg oscar samtidigt som jag svarade på det förra.
Jo jag lever på hoppet om att min MTB ska dyka upp nångång.
Nu skall jag låna öijers vinter mtb.Så det blir nog årets första skogspass på den i dag.
Hur som helst så blir det mtb premiär först till Shimano tour.
förhoppningsvis då på nya hojen
*suck*

Anonym sa...

Oj har din hoj inte kommit än? Verkar som både Focus och Stevens har problem att få fram sina hojar iår. Även Canyon hade problem hörde jag.
Ghost har dock inga problem, du kanske ska köra en sådan istället ;)

Ja jag säger då det Düskar...
Hoppas du får din skogsmoppe snart