lördag 19 juli 2008

Inte varje dag man får en rubrik i Dala demokraten.


saxat ur DD

Punktering snuvade Jakobsson på guldet

En punktering på framhjulet bara 1 kilometer från målet satte stopp för Jan Jakobsson, Borlänge CK, att ta guld vid H40-klassens SM-lopp i cross-country igår.

40-åringen från Borlänge berättade:
- Jag låg 20 meter efter Jonas Palmberg, OK Hammaren, Sandviken, när jag punkterade på framhjulet vid toppen av slalombacken, cirka en kilometer före målet. Dessförinnan hade jag kört ifrån tempomästaren Rolf Svensson, Falkenberg, och kände mig grymt stark inför avslutningen.

Sprang in i mål
Efter toppen av slalombacken gick det brant utför.
- Då går det inte att köra på ett punkterat framhjul, påpekade Jakobsson. Jag fick springande ta mig i mål.
Istället för minst silver fick Jakobsson nu nöja sig med 11:e plats, 8.12 efter Jonas Palmberg. Hur hade det gått i en spurt mot Palmberg?
- Jag kände mig urstark, säger Jakobsson. Jag hade kunnat ta guld eftersom jag har rutin från att spurta ppå landsväg i motsats till Jonas Palmberg.
Bäste dalaåkare i klassen bland de 41 startande, blev nu Patrik Broberg, Borlänge CK, som på femte plats var 2.27 efter Jonas Palmberg.

Lite plåster på såret när trevlige sture intervjuade mig för tidningen efter loppet.
I dag så tog jag fram racern som fått vila några dar nu med all MTB åkning.
Skrapade ihop 3 tim med 26,6 km/h och 110 i snittpuls.

Inga kommentarer: