söndag 27 juli 2008

Värme rekord i Laxå!

En riktig trevlig helg i laxå är avverkad.
1,5 km prolog skulle avverkas tyvärr så hade vi inte möjlighet o provköra banan så jag fegade rejält o bromsade mig duktigt runt banan.
Hade fått tips o o köra linje hoj med tempohjul och ångrade mig rejält när jag stod totalt still på en motvindsraka.
Nu vart jag dock bara 14 sek efter vår fartfantom tomas löfgren som vart dagens man och sopade hem prologen.

Tomas med guld medalj runt halsen.

Det var riktigt roligt både för tomas och resten av laget då det innebar för oss då att vi fick vara första servicebil i klungan.
Det innebar väl också för oss ett visst ansvars tryck att försöka behålla ledningen.

Väl på lördagen så börjar loppet med ett otal attacker varvid pär,anders o hägg är alerta o sitter med på hjul.
Tyvärr så ramlar hägg av den utbrytning som visar sig hålla hela loppet och farten stannar av rejält i klungan.

När försprånget är uppe i hela 5 min så samråder jag med dom andra över radion och vi beslutar oss för att försöka köra in utbrytningen.

Vi håller riktigt bra fart klungan och klungan sträcker ut sig på linje ett par ggr men det sliter på oss ganska rejält.
Så även Tomas som märker att vi inte riktigt pallar blandar sig i leken och håller god fart över dom backigaste partierna.

Mitt i det hela så punkterar jag också och ber lite snällt i radion om att dom ska lugna ned sig lite.
Bytet går bra men jag fick slita en hel del får att ansluta igen för när våra grabbar slutat dra så börjas det atackeras igen.

När jag väl ansluter så är jag tyvärr ganska rökt och bena börjar krampa.
Vräker därmed i mig allt vad energi och vätska jag kan få mina händer på.

snittvärmen för loppet visar sig eferåt ha varit 30 grader så svetten flödar.

Jag dricker hela 3liter vätska sista 40 km och mirakulöst så släpper krampen i sista riktigt långa backen.

Flera grupper har vid det laget redan gått så det är inte mycket till huvudklunga kvar men jag är i alla fall med på några attacker och landar på en för mig hygglig 59 plats.

Snitthastgheten landade på nära 42 Km/h och det gick ruggigt fort bitvis.
190 km visar trippmätaren och 5400 kcal hade jag förbrukat.


Gjorde dock mitt bästa för att hämta igen den förlorade energin med både pizza,cola,ostkrokar,choklad mm

I dag söndagen skulle sista etappen och 40 km tempo avverkas.

Jag kände mig mentalt laddad men ben o kropp var inte riktigt lika sugna
Tyckte dock att jag höll ett hyggligt tempo tills mot slutet då vi skulle bestiga en lång o rejält brant backe.
Kändes som om jag parkerade lite där och det gick ruggigt sakta.

Väl i mål så hade jag vissa förhoppningar om att ha avancerat upp till poäng plats.
Det är ju dom 50 första som får poäng.

Vart lite full i skratt då det visar sig att jag landade i totalen på den ärofullda platsen 51.

Ja nån lär ju få den och 51 på sverigecup är inte fyskam.
Har ju DNF på dom tre senaste linje loppen så det var rejält skönt o få resultat i alla fall.

Nu ligger jag på nyköpings vandrarhem för avfärd till Paris vid 07 snåret i morn
Au revoir!

Inga kommentarer: