lördag 7 februari 2009

Israce!

Ja mycke ska man uppleva innan man trillar av pinn.Och det här var väl en av dom mest bizzara cykelrace jag upplevt.Inte nog med att loppet gick på is och på vissa ställen var den rejält spårig med kast både hit o dit.

Mitt på banan så kommer vi till två vattenhål med 2 dm vattendjup den ena vaken är inte mer än 20m men andra hindret är minst det dubbla och väldigt svårforcerat.

På adra varvet så tappar jag kedjan och på tredje så gör jag ett svanhopp rätt ner i plurret.Tur för mig att vindstopper även håller bort vätan bra.Dom flesta får mer eller mindre problem i dessa vattenhål.Haritz bland annat lyckas få haveri på två cyklar och bryter därmed.

Att köra genom vatten som sedan fryser är väl inte riktigt optimalt för hojarna.
Efter första varvet så är det mest cyklarna som avgör om man ligger kvar i täten eller inte.
På andra varvet så var vi fem man kvar i täten.
Moris,bleckur,jens,jag,Mattson

Granfondo mästaren Mattson från brudpiga hängde med länge i täten.

När det är ca 3varv kvar får jag lucka efter isen Jens Vestergren kommer ifatt först och vi sammarbetar bra för att hålla mattson bakom oss.

Vid vattnet på näst sista vattnet så har jag börjat hitta flytet och får en fin lucka på jens.Cykeln är nu full av is och det skriker i bromsarna jag försöker dock hålla luckan, men en nytoppad jens V
är ju inte lätt o bli av med och han ansluter.

Även på sista varvet upprepas proceduren och denna gång så tappar jens kedjan också så nu är luckan riktigt rejäl.
Det är nu typ 2km kvar och jag vevar febrilt får att hålla luckan.
Men tyvärr så fick bakväxeln för sig att ge upp i detta läge så nån speciell fart får jag inte och jens trampar därmed ifatt.Jag försöker febrilt få tyngre växel hela vägen mot mål men det var lönlöst så nån spurt vart det inte tal om heller.
Nu var det ju inte troligt att jag hade vunnit den heller men det hade varit kul o få försöka i alla fall.

Jag är givetvis nöjd ändå och bastun efter loppet smakade riktigt mumma.Att sedan allla startande fick pris gjorde ju inte oss deltagare mindre glada.
Att veta hur man ligger till träningsmässigt efter ett sånt här lopp kan man inte veta utan man får ta det som ett lite roligare träningspass.


Inte vart det mycke till spurt uppgörelse då jag inte fick i mer än typ 42-19 växel.

3 kommentarer:

Cykelbloggar sa...

Hallå

Kul läsning om Runnrace! Såg även bilder i dalarnas tidnings reportage om loppet =)

Jag undrar om det är OK om vi länkar till din sida på "portalen" för cykelbloggar på vår sida? Det enda vi ber i gentjänst är att även du om möjligt länkar till oss.

Vill försöka samla så många som möjligt så vi "hittar" varandra.

Tack på förhand,

Cykelbloggar

Janne.J sa...

Tack för berömmet.suger i sig :)
och givetvis går de bra o länka.

Cykelbloggar sa...

Hallå Janne,

Nu har vi pulicerat din blogg på cykelbloggar, hoppas det vi skrev är OK?

ha en suverän dag

mvh
Admin / Cykelbloggar