lördag 25 april 2009

Tjockis tendendens!

Fredrik Ericsson belyste mitt problem bra från gårdagen.

Att lyckas tajma det hela så att laget drar nytta av varandra på ett optimalt sätt samtidigt som alla når samma utmattningsnivå precis vid mål är en konstform som är extremt svårt att fullända. Ju större individuell skillnad det är mellan åkarna och ju bökigare banan är (t.ex. kuperad eller kurvig) desto svårare blir det. Det är väldigt lätt att starkaste och svagaste åkaren får VÄLDIGT olika upplevelse av hur hårt laget kör. Detta brukar accentueras ju längre in i loppet man kommer och vips har man "bränt" den svagaste länken som inte längre orkar hjälpa till eller i värsta fall får släppa kontakten.

4:a Ck Hymer 1.20.46
5:a Östersund 1.21.05
6:a borlänge 1.21.49

Till loppet Vi fick ett återbud dagen före loppet så tempo starka Jonas Djurback blixtinkallades:Vi kom överens om att ta det lite lugn första varvet.Allt flöt på bra jag kunde hålla igen o inte gå allt för hårt vid förningarna men allt förändrades när vi når första rejäla backen pulsen far upp 15 slag och jag går från komfort till att slita mig fram för att att inte åka av uppför.Syran sitter i ett tag men jag fortsätter o gå runt i kedjan.Bara några km senare händer det som förstör mycket av dagen frykberg punkar.

Jag ropar punka och alla stannar men alla tror att det är jag till och med frykberg så efter visst rabalder så förstår även dom andra vem som punkat.Bytet strular en del så när vi väl är igång så är östersund precis i rygg.

Det käns som om vi stressar upp farten lite efter stoppet och den backiga banan gör att jag får slita hårt.Jag meddelar dom andra om att jag ligger kvar bakom i backarna.Så fort det är platt eller nerför så känna det dock genast okej men med banprofilen så slits jag bokstavligen i bitar.Sista milen blir jag tvingad o be grabbarna ta det lungnare uppför och inte blir det många förningar heller.

Tufft är det o vara den som sabbar men jag försökte o inte fundera så mycket.

Väl i mål så får vi höra att vår insats räckte till och komma näst sist.Men min klocka som stannade vid stoppet hade 1.20.11 och att stoppa och starta snodde ju tid med så under 1.20 hade ju räckt till en 4:e plats.

Sura ben för mig och surt med punka.

I dag ska man ju försöka hänga på fredric o dom andra i capinordic som för övrigt snittade 50km/h i går.När vi lyckades få ihop 44km/h.

Känns så här i förväg lite som mission impossible.

Men det som inte dödar det härdar heter det ju:)

2 kommentarer:

Erik Vrang sa...

Alltid trist med punka, har man servicebil bakom? Det verkar ha gått rätt fort att byta i alla fall.
/E

Anonym sa...

Jo 60km lagtempo på dåliga vägar så kändes det som ett måste med servicebil.
JJ