onsdag 28 maj 2008

tct o backe!

Härlig vy som väntar för dom som tar sig upp på toppen av första backen på finnmarksturen.

På måndagen gjorde jag premiär på tuna cyckling tour(träningstävlingen).
Vi gubbar körde ju inte alls lika långt som eliten gjorde under borlänge tour så jag kände mig hyggligt pigg.

I strålande solsken så var vi ca 20 st och loppet var uppdelat i två heat för att inte få allt för stor spridning på fältet.
Första racet hoppade jag in i efter hälften efter att ha punkat på väg till träningen.
gruppen var dock ganska stor fortfarande men efter att moris attackerat o jag gått på hjul så var vi fyra kvar som gick runt.
Tomas attackerade dock och jag smög med o lät pär o tomas göra jobbet att gå i fatt.
Tyvärr så förstod pär vad jag höll på med och släppe iväg moris som jagade ikapp tomas, det var på väg o bli en rätt stor lucka nu så jag fick tyvärr lov o ta den själv istället för som planen var attackera.
Nu var det inte långt till mål och strax efter vi kommit ifatt så atackerar pär från mitt hjul,ingen svarar och pär lyckas segla iväg o ta segern.

Andra racet så blir det ytterligare atack i samma backe och vi är återigen fyra.
Pär drar in i efterföljande backe och tomas attackerar friskt i det läget varvid pär krampar så enormt så att han är tvungen o åka bil tillbaka.
Tomas ryck tar tydligen även slut på tomas för efter det är han trött och börjar stå över förningar.
Han släpper även lucka vid en backe och jag börjar tänka vafan ska vi verkligen lyckas ställa av backstarke tomas.
Så efter att tomas dragit in i sista backen innan målgång så står jag på pedalerna med allt jag har och tomas ger sig.
Nu är vi bara två trötta men nöjda cyklister kvar.
Men 200 m kvar så ligger jag kvar på patrik moris hjul, han drar igång och försöker skaka av mig men jag lyckas hålla mig kvar och tar därmed spurten.
Träningen tog med dit och hemfärd ca 3tim andra racet snittade jag 171 i 55 min så det vart en riktigt fin o framför allt rolig genomkörare.

I dag så begav jag mig mot Ludvika (som ändå ligger på väg till jobbet)
För o nöta lite backe.
Min favvis där är ju sligbacken upp mot håksberg(starten på finnmarksturen)
90 höjdmeter per intervall och 10 st lyckades jag skrapa ihop
Det tog ca 5 min (4.53 som bäst i dag) valde dock lite olka vägar ned så 2 tim fick jag skriva till i träningsdagboken.

Bra och sitta lite extra på MTb:n också efter som det blir långlopps premiär för min del på Lida Loop.

Inga kommentarer: