måndag 25 augusti 2008

Kalas avslut!

Jahapp då har man fått leka med dom stora pojkarna igen.
Resan dit som jag gjorde på lördagen tog 5 tim o 30 min.

Banan som skulle köras var en 16km lång varvbana som skulle köras 9 varv.
Jag började optimistiskt och låg hyggligt långt upp i fältet men väl inne i skogspartiet där vägen inte är bredare än en cykelbana och med rejäl lutning nerför
så sjönk jag sakta o säkert ned till slutet av klungan.
Farten var konstant hög inledningsvis och nedför runt 70km/h.
Kändes rejält olustigt med 100 man på en så smal o knixig bana.

Banan innehåller en rejäl backe där fältet sållas ut varv efter varv.
Det är mer än en gång som det spricker framför mig men jag känner mig hyggligt pigg och lyckas hela tiden ansluta.

Jag provar även o ta lite vind i näst sista kurvan före mål Fredric Ericsson kontrastöter då och jag hänger på, vi får dock ingen lucka men fy bubblan vad jobbigt dom 200 meterna var i vinden.

Backen kommer direkt på det och jag blir totalt slut när jag får ge allt för o hänga med.

Väl efter det så lägger jag mig sist igen och tittar på när alla andra tokstarka cyklister kastar sig ut i attack efter attack det är verkligen imponerande.

Precis som i Laxå den senaste cuptävlingen så är det ruggigt mycket taktik över vilka som tillåts få åka iväg i en utbrytning.

Cykelcity styr med järnhand fältet så när det är bara två varv kvar så är ca 25 man i olika utbrytningar och huvud klungan står totalt stilla.

Farten är nu löjligt låg och min puls ligger runt 100.
Eftersom jag känner igen cenariot så lägger jag mig i omkörningsfil och trampar på lite lätt jag får tydligen också åka iväg, då jag får lucka så ökar jag tempot och jag får sällskap av ytterligare två man.

Vi kör på och plötsligt kommer Jonas Ahlstrand och Janne Mattson.Farten är nu riktigt hög även min klubbkompis Anders Haritz har också lyckats smita med.

Väl in i backen så bombar Ahlstrand på och några får ge sig vi är dock nu sex man kvar.

Jag är med och går runt men känner att det är på gränsen av vad jag pallar med.
Vi närmar oss dock en grupp med en av cykelcity åkarna och jag tar en förning in i en liten knäppa går åt sidan då tar denna Ahlstrand över och Jag pallar helt enkelt inte med o gå på hjul och blir avhängd.
Det var riktigt surt får endast strax efter krönet så är vår grupp ifatt nästa grupp och även backarna är i princip över(hmm).

Jag är nu helt själv och ser grupppen flyga iväg det är nu ca 10 km till mål.
Faan tänker jag och kör för allt jag har nu när jag hade chansen på en riktigt bra plac så skiter det sig.

Gruppen jag åkte i kommer även ifatt ytterligare grupper och Ahlstrand som var stark slutar tillslut 12:a.

Jag stretar dock på själv och kikar bakåt med jämna mellanrum ,farten är inte allt för hög men jag ser inga cyklister bakom mig (an det kanske går).

Jag blir dock tröttare o tröttare väl när jag når målbacken är jag totalt slut.

Alla tidigare varv har jag utan problem kört på storskivan men mitt i backen så vinglar jag rejält och får gå ner på lilla skivan.
Men jag ser nu mållinjen så det ska nog gå vägen.

Kommentatorn ropar nu mitt namn och bakom mig kommer nu en cyklist i hög fart jag slår ett getöga bakåt o ser att det är Wetterhall som flyger fram uppför backen.

Nädu fan mig ska du inte få ta tänker jag o får lite nya krafter lägger faktiskt i hela 39-21 :) och mosar på mot mål och hinner i mål strax före denna bergsget.
Jag slutar på för mig på en mycket hedrande 32:a plats.
Här är pulsfilen
tid 3.37.18
dis 147,5
Speed avg 40,6 km/h
Speed max 73,4 km/h
värme avg 16 grader
ascent 1065 m
kcal 4161
snittpuls 154
puls max 177

Detta var årets sista Elit race för mig då jag nu byter till veteran lic för att vår klubb skall få till ett staffetlag till kortbane SM(man måste minst ha en veteran i laget)

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra kört Janne.
Det måste bästa placeringen hittills på Cup-tävling!?

/Pär

Janne.J sa...

Tack pärra.
Jo det var den bästa placeringen hitintills.

Anonym sa...

Grymt kört Janne, när man läser din race-report känns det nästan som om man var med på plats! Kul att du delar med dig!

Janne.J sa...

Tack o bock Erik.
Vi ses i skogen till helgen.

Martin Wenhov sa...

Mycket starkt! Hoppas formen sitter i över helgen och att du kan ge Rolf S och ev övriga en riktig match. Se bara till att inte släppa Rolf i början. Banan borde passa dig så det är bara att mosa på från början!

Janne.J sa...

Jo nog kommer jag ha ett öga på Rolf.
Men de finns ju en o annan till som vill stå överst till helgen.
så lycka till själv.

Stefan sa...

Hej Janne, en fråga. Har du lyckats få till så att du ser hur många besökare du har på bloggen? Jag håller på o hjälper Stefan C med en blogg men jag får fan inte det att funka. Hör av dig om du kan hjälpa mig med detta.

/Stefan Määttä
stefan@ledningskompaniet.se