söndag 10 augusti 2008

Trött men lycklig!

Jaa faan jag vann igen.
Eftersom jag aldrig tidigare säsonger vunnit i sverigecuper så blir det nästan chockartat o vinna med jämna mellanrum.

Och var det nåt lopp i långloppscupen som jag verkligen ville vinna så är det ju på min hemma plan i ludvika.
Som sagt det här var den nionde turen så jag känner banan väl.
Nu en liten race rapport.

Starten går bra och väl i första backen spricker det av framför mig och ca tio åkare är loss.Daniel Tynell vasalopps segraren är stark denna dag och kör in utbrytningen när första knäppen är avklarad.
Fram till sligbacken går det rätt lusigt förutom sista knäppen innan backen då tempot också skruvas upp.
Väl inne i backen så flyger samma tio man iväg och jag sliter på men tycker det går sisådär kommer upp på toppen runt 40:e.
Hänger dock på en grupp nerför och väl efter nån mil så attackerar jag nerför och ser nästa grupp.
Jag ger järnet på första rikiga stigpartiet och ansluter precis mot slutet.

Ligger därmed i andra grupp med bara favoriterna före.
Gruppen är stor på ca 20 man och det rullar på bra fram till strax före Sunnansjö då jag för släppa iväg gänget.

Benny Andersson H50 mästaren ansluter dock o vi börjar sammarbeta och äter stadigt in trötta cyklister.
Benny är dock lite mer försiktig än mig nerför så vid en lång nerförkörning efter skattlösberg så får jag lite försprång och skymtar en grupp jag ger järnet för o ansluta och lyckades precis.

Jag ligger nu gruppen som kör om 11:e platsen och åker med dom fram till Ljungåsen.
Där är det kört och jag blir ifrånåkt.
Tar det därmed lite lugnare uppför och väntar in bakomvarande benny igen.
Vi håller därmed ihop fram tills strax före kåsen då jag tycker det går lite väl sakta och attackerar ifrån.
Kör därmed ensam fram till sista milen då en rätt stor grupp börjar skymtas bakom mig.

Helt plötsligt har jag tre konkurenter som vill ta ifrån mig segern.
Jag sliter dock mig med Erik Vrang som verkade ha bäst tryck för dagen och vi samarbetar o får en lite lucka på resten.(skönt nu borde jag åtminstone få silver hinner jag tänka)

Under några km så har jag fått uppgift om att min klubbkompis Anders Haritz är strax före och precis när vi ska under vägen 3km före mål skymtar jag honom.

Jag kör för allt jag har och får tio meter på Vrang samtidigt som jag ropar åt Haritz att jag leder o tvåan i loppet ligger tio meter bakom kör skriker jag.

Å så han kör det var den bästa hjälp ryttare jag haft.
Vi får en jätte lucka direkt och tävlingen är klar
Jag har vunnit finnmarksturen och vart 20 man i mål.

Var faktiskt extra roligt att jag yrade lite om taktik i min förra bloggning :)

Sista milen var dock extra jobbiga för jag hade konstant ryggvärk.
Så efter målgång tog jag o besökte den gratis massage som dom erbjuder.
Massören konstaterar snabbt att hela mitt bäcken är vridet och ena benet är 2cm kortare.
Jaha tänker jag då får jag ta mig till kiropraktorn i veckan då.
Men otroligt nog säger massören nä det fixar jag direkt så sagt o gjort han vrider till mig med ett knäpp o sedan så var det klart.
Så där sparade jag några slantar o ryggen kändes genast bättre.





Den danske Cup ledaren i H40 var som en igel på min rygg dom första milen.


Den som inte visste det, jo finnmarksturen är jävligt jobbig.

Jag hade grym langnigs hjälp, här med på bilden Benny Anderssson

Tack till arrangörerna då jag tilldelades en fet microugn i första pris.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Härilgt Janne
Stort grattis till H-40 segern.
Blir det något cykelcross i GBG. i
år

/Blomman

Anonym sa...

Tackar Tackar :)

Jo risken är stor att det blir Göteborg även detta år.
Årets cykelcross SM går ju där.
Janne.J

Johan sa...

Ett stort Grattis önskar Veteranklungan.nu