söndag 31 augusti 2008

Svensk Mästare!!!!!!!!!!!!!!!

Fybubblan va gött!
jag sa för ett par år sedan när grabbarna i mitt veteranlag team claesons härjade loss med sm medalj på sm medalj
- att jag slutar fan inte innan jag får ett SM guld om jag så skall bli 70 år innan dess.
I går så tog jag alltså mitt första individuella guld så nu kan jag lägga av :)

Jag har under veckan känt att formen var riktigt god då jag bland annat segrade på tempo km och fick till en tid på 41.06 på 30 km.

Tanken inför loppet var lite att hänga med dom snabba elitkillarna i täten för att få en bra resa.Men väl på banan så hängde jag i och för sig med täten men tycker inte riktigt om starten med mycket asfalt trånga o snabba traktorspår.
Det känns som om det är rätt stor krasch risk med dom höga farterna och mycket folk som kör lite hur som helst.

Så när loppet i princip startade med dom första skogsbackarna så låg jag en bit bak.
Väl vid första depån får jag höra att jag ligger fyra och eftersom att jag ser dom tre andra som ligger före mig så kör jag defensivt och bidar min tid.

Det känns ovanligt bra då jag kan hålla igen i backarna men ändå hänga med gruppen.
Jag får dock lite senare lite problem då jag blir omkulltacklad vid en trasslig situation då Niclas Andersson kolmården skall fram.
Jag hamnar då lite efter och när Niclas kör hårt så hänger Dansken med (han vinner därmed långloppet i H40)

Jag Rolf Svensson o Dick Samuelsson är nu kvar i gruppen.
Jag brydde mig inte så nämnvärt att Dansken får åka då SM känns viktigare.
Rolf som har varit het hela dan bland annat i början då han drog hela tätklungan
tar initiativet och kör på för att skaka av oss andra.
hans attacker tröttar dock inte ut mig nämnvärt utan jag känner mig pigg.

Så när en Oscar Byhlinder kommer farande efter en punka så hänger jag på och spurtar ifatt honom när vi kommer ut på ett asfalts parti.
Han kör otroligt hårt och skapar därmed en fin lucka till mina övriga konkurrenter
Tyvärr så får jag lämna hans hjul halvvägs uppför banans längsta backe.
Jag kör därefter så mycket jag förmår för att kunna få lite sällskap när grusvägarna mot slutet närmar sig.
Jag skymtar en stor grupp med tiotalet åkare men får inte mer än än skymt.Så när jag väl kommer ifatt en annan åkare(marcus kjelldahl)så lugnar jag ner mig och gör honom sällskap.Han är tyvärr rätt trött så jag hamnar rätt snart själv igen.

Jag rullar nu själv mot mål men vinden på vägarna är jobbiga o ta själv så när jag börjar skymta en jagande grupp så äter jag o dricker rejält o inväntar gruppen.
Jag känner mig därmed rejält fräsch så när jag ser att det är en av mina konkurrenter Dick Samuelsson så tänker jag att nä du fan det är mitt guld.

Så vid nästa stigparti attackerar jag hårt o får en lucka Dick får med sig en stark triatlet och dom jagar gemensamt ifatt mig.
Triatleten drar rätt hårt o dick lämnar lucka så jag ligger kvar bakom och låter han svettas lite innan jag står på pedalerna o äter in luckan snabbt till framförvarande cyklist.
Jag går rätt fort om o ger järnet vi hjälps åt och luckan till dick känns nu betryggande stor, så väl mot mål så ligger jag kvar bakom triatlet killen och spurtar sedan ner honom mot mållinjen.

Vachii som var kommentator för dagen undrade lite små chockad varför jag spurtade mot en elitkille men ska jag förklara mig så var jag nöjd o glad o att få avsluta loppet med o vinna en spurt.
det förhöjde känslan ändå mer.:)

72 kg och 12,5 % fett vägde jag in på på fredagen (årets minsta vikt)
så morgonjoggingen har gjort susen.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till Guldet men vafan har hänt med dina tår?

Janne.J sa...

10 år som innebandy spelare har gjort så att det bara växer fram nya blånaglar.

idrotts skada :)

Anonym sa...

Haha, kronisk blånagel is the shit! Stort grattis Janne, det gjorde du bra!

Anonym sa...

Grattis, härligt!

Anonym sa...

STORT GRATTIS till guldet, men lägga av????
Nu har du väl fått smak på guld så blir det väl lite mer hårdsatsning.
/Blomman

Anonym sa...

Grattis JJ!! Kul! Gött mos!

Janne.J sa...

Tack allihopa!
Nä givetvis var det ett skämt juhani.
Jag laddar stenhårt för helgens stafett SM och så sista chansen,anundsloppet,crosssäsongen mm mm.
Faan jag kommer nog aldrig lägga av. cykel är allt för roligt för det oavsett om jag vinner fler guld eller inte :)

Anonym sa...

Ha Ha... Preeecis.Jag förstod väl det.Du kommer att cykla tills du är 70 minst.

Ha de gött
/Blomman