söndag 7 september 2008

Staffet-SM

Loppet gick i centrala Uppsala och efter lite letande så hittade vi en hyggligt nära parkeringsplats.
Banan var fri från tävlande redan 1 timme före start så jag hade gott om tid att memorera kurvor mm.
Man är tre man i varje lag och minst en ska vara veteran,junior eller damcyklist.
Jag var alltså vår veteran och tog därmed andra sträckan den kortaste på 21 km.

När det väl var dax för min tur så hade vår startman Anders Haritz gjort sitt jobb och jag fick starta med tätgruppen som nu hade decimerats från 30 lag till 19.

Direkt i starten pep Sebastian Balck iväg upför backen och fick med sig cykelcitys junis.
Jag låg där som femte man med Johan Johansson(hymer)plac före.
Johan släppte även en lucka till Johan Ericsson(vallentuna)så när vi väl kom ut på första raksträckan så stötte jag ifatt men tyvärr så fick jag också med mig resten av klungan.

Balck hade nu en skaplig lucka så vi vart några som gick runt för att täppa till.
Jag gjorde en förning strax före varvning och gick sedan åt sidan och sjönk därmed ganska långt ned i klungan.
Det var rätt knixigt vid varvningen så jag hann inte mer än tänka att så fort jag får tillfälle så ska jag försöka ta mig uppåt igen.

Strax därefter smäller det framför mig och två cyklister går i backen tyvärr så tar det en liten stund innan jag kommer runt cyklisterna och klungan har vid det
laget 100 meters försprång jag ger nu allt vad jag har och äter där med in halva avståndet men kommer aldrig riktigt nära jag blir avhängd och kör däremd fortsättningen allena.

Dagen var förstörd jag hade sabbat för laget och det kändes riktigt surt att ändå ha så pass hyggliga ben att jag orkade dra klungan men inte lyckas täta luckan.

Om jag bara suttit med runt i klungan så hade laget haft en rätt stor chans på en SM medalj då vår starke slutman(Tomas Löfgren) var revange sugen efter lördagens krasch i ledning på gp loppet.

Jag hade där en chans på en Elit SM medalj man vet ju inte när en sån chans dyker upp igen.
Så i dag är jag inte glad.

Men allt jämnar väl ut sig i längden,ibland har man tur och ibland som i dag otur.

Vår placering i loppet vart tillslut en 12:e

tillslut lite intressanta tider

första sträckans klunga hade 41,0 km/h i snitt
Jag hade 39,4 km/h i snitt
Tomas tillsammans med Jonas Ahlstrand hade 41,2 Km/h

Inga kommentarer: